Lasten Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Stand 1e rapportage

Reeds besloten

Wijziging 2e rapportage

Stand 2e rapportage

B2.1

In 2018 zijn alle processen lean en onze

47.494

N

3.621

N

2.271

N

53.386

N

B2.2

Leges zijn kostendekkend en acceptabel

9.593

N

V

96

N

9.688

N

BT2

Taakstelling doelstelling BB2

1.785

N

179

N

0

V

1.964

N

Omschrijving mutatie

Bedrag

V/N

B2.1

Aanschaf gereedschappen voor onderhoud elektrische auto's.

18

N

B2.1

De aanbesteding van de openbare verlichting is voordeliger uitgevallen dan begroot. De afschrijvingen van deze investering worden gedekt uit de reserve investeringen maatschappelijk nut. Door de lagere aanbesteding kan er daarom € 1.000.000 vrij vallen uit deze reserve en worden gestort in de reserve maatschappelijk nut, zie ook baten.

1.000

N

B2.1

De kosten voor de commissie Bezwaar en beroep kunnen naar beneden worden bijgesteld omdat er minder bezwaarprocedures worden ingediend als gevolg van het in de voorfase afvangen van mogelijke bezwaren. Dit door adequaat in contact te treden met de indiener van het bezwaar.

10

V

B2.1

De overschrijding voor 2018 wordt veroorzaakt door hogere kosten voor de informatiebeveiliging, duurdere Microsoft licenties en enkele eenmalige onvoorziene kosten. In het totaalbeeld zien we de kosten voor de gemeentelijke ICT-voorziening de komende jaren structureel licht stijgen. Dit wordt met name veroorzaakt door de vereiste maatregelen op het gebied van de informatiebeveiliging & privacy en de groei van de hoeveelheid informatie op de systemen. In de begroting 2019 is al rekening gehouden met deze stijging.

150

N

B2.1

De regeling voor instandhouding van gemeentelijke monumenten, molens en kerken is rond de zomer in gang gezet. Echter door personele wisselingen kon er pas recent aandacht worden besteed aan het promoten van de regeling onder monumenteigenaren. Er is veel interesse in de subsidieregeling, zoals blijkt uit vele telefoons en e-mails, maar eigenaren hebben ook de tijd nodig om een subsidieaanvraag in te dienen en te bepalen wat ze willen laten uitvoeren. Daarom is de verwachting dat het volledige budget niet dit jaar zal worden opgemaakt. Vanwege de grote belangstelling voor de regeling is het voorstel om een deel mee te nemen naar 2019.

40

N

B2.1

Doordat wij in de voorfase proberen om problemen op te lossen, door eerder met elkaar in gesprek te gaan, zorgt dit voor minder proceskosten en rechtshulp.

10

V

B2.1

Doteren postief (geraamd) saldo 2e tussenrapportage aan de reserve maatschappelijk nut.

400

N

B2.1

In 2015 hebben Holland boven Amsterdam en de provincie besloten om meer integraal te gaan samenwerken op het gebied van ruimte en economie. Dat was de aanleiding om het BAO NHN (Bestuurlijk Afstemmingsoverleg Noord-Holland Noord) in te stellen. Om Holland boven Amsterdam verder te versterken is het ambitiedocument Holland boven Amsterdam 2040 opgesteld. In het verlengde hiervan wordt gevraagd in te stemmen met een budgetverzoek van in totaal € 600.000,- waarvan € 42.000,- door de gemeente Schagen wordt ingebracht. Deze mutatie heeft een negatief effect op bet begrotingsresultaat.

42

N

B2.1

In 2018 is het bestaande meerjarenonderhouds plan voor de gemeentelijke gebouwen herzien. Hieruit volgt o.a. dat we voor het jaar 2018 minder kosten hebben voor groot onderhoud. Omdat deze kosten gedekt wordt uit de reserve "gemeentelijke gebouwen" heeft deze verlaging geen effect op het begrotingsresultaat. Zie ook de baten.

102

V

B2.1

In de begroting is een bedrag opgenomen om het eigen risico van ingediende schadeclaims op te vangen. Dit jaar zijn er minder schadeclaims toegwezen door de verzekeraar waardoor de eigen bijdrage beperkt werd.

20

V

B2.1

In de begroting wordt rekening gehouden met een post onvoorzien. Na inventarisatie zal dit jaar hiervan geen gebruik gemaakt worden.

52

V

B2.1

Jaarlijks houden we rekening met een budget voor de vervanging van o.a. kantoormiddelen. We willen voorstellen een deel van dit budget incidenteel te verlagen om in de praktijk blijkt dat het budget niet volledig wordt gebruikt. Deze verlaging heeft daarmee een positief effect op het begrotingsresultaat.resultaat.

44

V

B2.1

Met de regio zijn afspraken gemaakt om een aantal taken op het sociaal domein gezamenlijk op te pakken. Hiervoor zijn afspraken gemaakt om de kosten voor de regionale samenwerking gezamenlijk op te vangen. De kosten worden gedekt uit het reguliere personeelsbudge, zie ook toelichting sociaal domein.

20

V

B2.1

Met het vernieuwen van het wagenpark van onze gemeente is ook meer behoefte aan laadpunten. Bij de Zijperweg zullen wij dan ook het aantal laadpunten moeten uitbreiden.

20

N

B2.1

Op 31 mei 2018 is de Meicirculaire 2018 Gemeentefonds van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ontvangen. In deze circulaire worden op basis van de accres gegevens middelen toebedeeld richting de gemeenten. De uitwerking voor schagen is verwoord in de raadsmemo van 5 juni 2018. Voor de decentralisatie uitkering sociaal domein zijn op de gebieden van armoede beleid en vluchtelingen beleid extra bijdrage ontvangen voor de overige gelden worden de extra bijdrage toegevoegd aan de reserve sociaal domein.

763

N

B2.1

Op basis van afspraken kunnen wij als gemeente onze kosten voor de ontwikkeling van Pallas in rekening brengen. Het betreft hier de kosten van 2018 en voorgaande jaren. In totaal verwachten we voor 2018 ca. € 106.000,-. Op dit moment is de impact van het totale project op onze organisatie en daaruit voorvloeiende kosten nog niet te overzien. Dit omdat het project pas in 2024 gereed is. We willen daarom voorstellen het te verwachten verschil tussen de kosten en opbrengsten voor het jaar 2018 toe te voegen aan de reserve "Overlopende posten". Deze mutatie heeft geen effect op het begrotingsresultaat 2018. In 2019 zullen wij de mogelijkheid onderzoeken van het instellen van een vereveningsfonds ten aanzien van de anterieure overeenkomsten. Dit om de jaarlijkse baten en lasten beter op elkaar af te stemmen.

96

N

B2.2

Aanpassing conform GRP 2018-2022.

90

N

B2.2

Aanpassing naar aanleiding vergelijkbaar gemeenten Noord Kop.

6

N

B2.2

Een onvoorziene niet ggeregistreerde leiding heeft tot extra werkzaamheden geleid. Deze werkzaamheden kunnen niet worden toegerekend aan de bewoners.

23

N

B2.2

Eenmalig voordeel op kleine reparaties en calamiteiten.

50

V

B2.2

Egalisatie kosten/opbrengsten riolering

18

V

B2.2

Er is meer klein onderhoud nodig geweest dan rekening mee is gehouden. Om ook het verdere jaar calamiteiten te kunnen dient het budget verhoogd te worden.

17

N

B2.2

Ieder jaar worden de kosten in rekening gebracht door HHNK voor beheer van de buitenwegen. Deze bijdrage valt dit jaar hoger uit dan de raming waarmee rekening wordt gehouden. Deze stijging heeft te maken met de inflatie op deze beheerkosten. Voor de begroting 2019 en meerjarenraming is dit deze stijging structureel verwerkt.

35

N

B2.2

Maatregelen riolering Tempelhof vallen voordeliger uit.

17

V

B2.2

Voorbereidingswerkzaamheden vallen duurder uit.

10

N

Baten Bedragen x € 1.000

Omschrijving

Stand 1e rapportage

Reeds besloten

Wijziging 2e rapportage

Stand 2e rapportage

B2.1

In 2018 zijn alle processen lean en onze

76.543

V

1.708

V

1.619

V

79.870

V

B2.2

Leges zijn kostendekkend en acceptabel

27.573

V

V

61

V

27.633

V

BT2

Taakstelling doelstelling BB2

1.989

V

V

0

V

1.989

V

Omschrijving mutatie

Bedrag

V/N

B2.1

Afgelopen jaar is er geinvesteerd in de buitenruimte van onze gemeente. Dit brengt met zich mee dat er gedurende het jaar leningen zijn aangetrokken bij de BNG met een kortlopend karakter. Binnen de huidige geldmarkt worden voor leningen korter dan 1 jaar op dit moment geen kosten in rekening gebracht maar een vergoeding verstrekt.

45

V

B2.1

Bij de onderhoudsdienst zijn nieuwe voertuigen en materialen aangeschaft, daarbij zijn oude voertuigen en materialen ingeruild. Met deze inruil (incidenteel) is geen rekening gehouden en zorgt hierdoor voor een extra opbrengst.

15

V

B2.1

Bij het vaststellen van de jaarrereking 2016 zijn extra gelden gereserveerd vanuit de algemene uitkering voor het verder integreren van vergunninghouders. Deze extra gelden zijn in de Algemene reserve gestort.Dit jaar zijn hiervoor de eerste kosten gemaakt en wordt voorgesteld om deze gelden voor een deel weer uit de algemene reserve vrij te laten vallen.

90

V

B2.1

De aanbesteding van de openbare verlichting is voordeliger uitgevallen dan begroot. De afschrijvingen van deze investering worden gedekt uit de reserve investeringen maatschappelijk nut. Door de lagere aanbesteding kan er daarom € 1.000.000 vrij vallen uit deze reserve en worden gestort in de reserve maatschappelijk nut, zie ook lasten.

1.000

V

B2.1

In 2018 is het bestaande meerjarenonderhouds plan voor de gemeentelijke gebouwen herzien. Hieruit volgt o.a. dat we voor het jaar 2018 minder kosten hebben voor groot onderhoud. Omdat deze kosten gedekt wordt uit de reserve "gemeentelijke gebouwen" heeft deze verlaging geen effect op het begrotingsresultaat. Zie ook de lasten.

102

N

B2.1

Op 19 september is de september circulaire uitgebracht. In deze circulaire zijn de ontwikkelingen te lezen voor 2018 en verder op rijksniveau. De ontwikkelingen zijn vertaald naar gemeenten en voor de gemeente Schagen zorgen de uitkomsten vooor de integratieuitkering sociaal domein voor een klein positief effect ten opzichte van de mei-circulaire.

28

V

B2.1

Op 19 september is de september circulaire uitgebracht. In deze circulaire zijn de ontwikkelingen te lezen voor 2018 en verder op rijksniveau. De ontwikkelingen zijn vertaald naar gemeenten en voor de gemeente Schagen zorgen de uitkomsten voor een nadelige bijstelling ten opzichte van de mei-circulaire. Dit wordt veroorzaakt door bijstelling van het accres, doordat het rijk de verwachting heeft dat er minder wordt uitgegeven en een inhouding op het BTW compensatiefonds omdat er meer geclaimd wordt door de gemeenten dan rekening mee was gehouden.

636

N

B2.1

Op 31 mei 2018 is de Meicirculaire 2018 Gemeentefonds van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ontvangen. In deze circulaire worden op basis van de accres gegevens middelen toebedeeld richting de gemeenten. De uitwerking voor schagen is verwoord in de raadsmemo van 5 juni 2018. Voor de decentralisatie uitkering sociaal domein zijn op de gebieden van armoede beleid en vluchtelingen beleid extra bijdrage ontvangen voor de overige gelden worden de extra bijdrage toegevoegd aan de reserve sociaal domein.

1.178

V

B2.2

Bijdragen Noordkop gemeenten voor personeel.

45

V

B2.2

Egalisatie lasten/baten rioolrecht.

6

V

B2.2

Er zijn meer aanvragen voor huisaansluitingen dan waarmee rekening is gehouden. Hiermee worden de extra inkomsten bijgeraamd.

10

V